22 Aralık 2009 Salı
UNKODER, TC. ULUŞATIRMA BAKANLIĞINA DANIŞTAYDA DAVA AÇTI
ESAS NO: 2009/9909 ve 2009/9910
DANIŞTAY BAŞKANLIĞINA
DAVACI : Mehmet Yavuz-Unkoder
DAVALI : T.C. Ulaştırma Bakanlığı
ANKARA
DAVA KONUSU : 11.06.2009 tarih 27255 sayılı Resmi Gazete‟de yayımlanan KARAYOLU TAŞIMA YÖNETMELİĞİ‟nin:
1. Yetki Belgesi Türlerini tanımlayan 6 ncı maddesinin 7 nci ve 13 ncü fıkralarında yer alan belge türlerinin, aynı meslek gurubunu ilgilendirdiği halde iki farklı maddede ele alındığı, 6 ncı maddenin 13 ncü fıkrasındaki ORGANiZATÖRLÜK belge türünün 4925 sayılı Karayolu TaĢıma Kanunu‟nun 2 nci maddesindeki KAPSAM ile ticari hayatı düzenleyen temel yasalardan olan 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu‟un 762, 808 ve 814 ncü maddelerine, 3348 sayılı Kanun‟un 10 ncu maddesinin c bendine aykırı olarak davalı idare tarafından düzenlendiği ,
2. H türü yetki belgesi sahibi nakliye komisyoncularının kendi nam ve hesaplarına taĢıma yapma ve taşıma faturası düzenlemesine iliĢkin 8 nci madde e fıkrasının her Ģeyden önce 213 sayılı VERGĠ USUL KANUNU‟nun 229 ila 232 nci maddelerine, dayanağı olan 4925 sayılı KARAYOLU TAŞIMA KANUNU‟nun 10 ncu maddesi ile 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu‟nun 762, 808, 814 ncü maddelerine NAKLiYE KOMiSYONCULUĞU yönünden aykırı olduğu,
3. Belge ücretlerine iliĢkin 80 nci maddesi ile EK-1 ücret tablosu‟nun ANAYASA‟nın 10, 11, 48, 49 ve 73 ncü maddeleri ile dayanağı olan 4925 sayılı KARAYOLU TAġIMA KANUNU‟nun 1 nci maddesindeki amaçlarına, aynı Kanun‟un 7 nci maddesindeki genel kurala, 3348 sayılı Ulaştırma Bakanlığının Teşlat ve Görevleri Hakkında Kanun‟un 10 ncu maddesine aykırı olduğu, 4925 sayılı KARAYOLU TAŞMA KANUNU‟nun 33 ncü maddesinde yazılı olan „‟ ÜCRET ALINIR „‟ ifadesinin ANAYASA‟nın mezkur maddeleri ile dayanağı olan Kanunların maksat ve özüne aykırı olarak kötüye kullanıldığı ve yasama organı tarafından 4925 sayılı KANUN‟un 33 ncü maddesi ile verilen sınırları çizilmemiş ücret belirleme yetkisinin davalı idarece aĢıldığı ve sektörün unsurlarını kayıt altına almaktan ziyade, bizim gibi kayıt altındaki küçük ve orta ölçekli unsurları sektörden atmaya yönelik olduğu,
iddiasıyla İPTALİ talebidir.
Yönetmeliğin Yayım Tarihi : 11.06.2009 tarih 27255 sayılı Resmi Gazete
AÇIKLAMALAR :
Davalı idare tarafından 11.06.2009 tarih 27255 sayılı Resmi Gazete‟de yayımlanan KARAYOLU TAġIMA YÖNETMELĠĞĠ; taĢıma sektörüne yapısal bir düzen getirmekten ziyade bu sektörde yer alacakları parasal güçlerine göre sınıflandıran, getirilen fahiĢ belge ücretleri ile özel teĢebbüs kurarak faaliyet göstermeyi zorlaĢtıran, belge ücreti adı altında adeta yeni bir vergi ihdas eden, donatan ile ticari faaliyet gösteren nakliye komisyoncusunu Türk Ticaret Kanunu ile getirilmiĢ evrensel kural ve teamüllerden farklı bir yapıda değerlendirmeye çalıĢan, ezcümle BÜYÜK BALIĞIN KÜÇÜK BALIKLARI YUTACAĞI ortamı sağlamaya yönelik bir düzenleme olmuĢtur..
ESAS NO: 2009/9909 ve 2009/9910 2
1998 yılında 20372 sicil numarası ile Ġçel Ticaret Sicil Memurluğu‟nda tescil edilmiĢ olan Ģirketimizin temel faaliyet konusu NAKLĠYECĠLĠKTĠR. Uluslararası alanda kara ve deniz yoluyla taĢımacılık yapmak, komisyonculuk hizmetleri vermek faaliyet alanımız içindedir.
Bu ticari faaliyetlerimiz, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu‟nun 762, 808 ve 814 ncü maddelerindeki tanımlamalara uygun olarak süregelmiĢtir.
AĢağıda gerekçelerini sunacağımız nedenlerle 27255 sayılı KARAYOLU TAġIMA YÖNETMELĠĞĠ‟nin dava konusu yaptığımız maddeleri, 1998 yılında tescil edilmiĢ olup Türk Ticaret Kanununa uygun olarak süregelen ticari faaliyetimizi sürdürmemizi, ANAYASA ve dayanağı olan KANUNLARA aykırı olarak engellemektedir.
Türk Ticaret Kanunu‟nun ilgili maddelerinde kendini bulan ticari faaliyetlerimizi sürdürmemizi engelleyen hususları aĢağıda maddeler halinde sayın mahkemenize sunuyoruz.
SONUÇ ve TALEP : Yukarıdan beri açıkladığımız gerekçeler, sunduğumuz belgeler, iliĢkilendirdiğimiz Yasa ve mevzuat çerçevesinde 11.06.2009 tarih 27255 sayılı Resmi Gazete‟de yayımlanan KARAYOLU TAġIMA YÖNETMELĠĞĠ‟nin:
1. Yetki Belgesi Türlerini tanımlayan 6 ncı maddesinin 13 ncü fıkrasında yer alan belge türü (R türü ORGANĠZATÖRLÜK belgesi); 4925 sayılı Karayolu TaĢıma Kanunu‟nun 2 nci maddesindeki KAPSAM ile ticari hayatı düzenleyen temel yasalardan olan 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu‟un 762, 808 ve 814 ncü maddelerine, 3348 sayılı Kanun‟un 10 ncu maddesinin c bendine aykırı olarak davalı idare tarafından uydurulduğu,
2. H türü yetki belgesi sahibi nakliye komisyoncularının kendi nam ve hesaplarına taĢıma yapma ve taĢıma faturası düzenlemesine iliĢkin 8 nci maddesinin e fıkrasının dayanağı olan 4925 sayılı KARAYOLU TAġIMA KANUNU‟nun 10 ncu maddesi, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu‟nun 762, 808, 814 ncü maddeleri ile 213 sayılı VERGĠ USUL KANUNU‟nun 229 ila 232 nci maddelerine nakliye komisyoncuları yönünden aykırı olduğu,
3. Belge ücretlerine iliĢkin 80 nci maddesi ile EK-1 ücret tablosu‟nun ANAYASA‟nın 10, 11, 48, 49 ve 73 ncü maddeleri ile dayanağı olan 4925 sayılı KARAYOLU TAġIMA KANUNU‟nun 1 nci maddesindeki amaçlarına, aynı Kanun‟un 7 nci maddesindeki genel kurala, 3348 sayılı UlaĢtırma Bakanlığının TeĢkilat ve Görevleri Hakkında Kanun‟un 10 ncu maddesine aykırı olduğu, 4925 sayılı KARAYOLU TAġIMA KANUNU‟nun 33 ncü maddesindeki „‟ ÜCRET ALINIR „‟ ifadesinin ANAYASA‟nın mezkur maddeleri ile dayanağı olan Kanunların maksat ve özüne aykırı olarak kötüye kullanıldığı ve yasama organı tarafından verilen sınırları çizilmemiĢ „‟ ÜCRET ALMA „‟ yetkisinin davalı idarece aĢılarak ücret belirlemekten ziyade ağır bir VERGĠ düzenlemesi yaptığı, sektörün unsurlarını kayıt altına almaktan ziyade bizim gibi sektörün küçük ve orta ölçekli unsurlarını sektörden atmayı hedeflediği, bu maksatla da ülkemizin ekonomik gerçekleriyle örtüĢmeyen fahiĢ ücretler belirlediği,
gerekçeleriyle ĠPTALLERĠNĠ talep ediyoruz. Ayrıca duruĢma da talep ediyoruz.
Karar Yüce Mahkemenizindir.
HUKUKĠ DAYANAK : ANAYASA, TTK, ĠYUK, 4925 sayılı KTK, 3348 sayılı Kanun, 27255 sayılı KTY, Ġlgili Mevzuat
ESAS NO: 2009/9909 ve 2009/9910 14
EKLER : Temsilname, nüfus cüzdan sureti ve dilekçede beyan edilen bütün belgeler.
21 Temmuz 2009
Saygılarımla,
Mehmet Yavuz
Davacı Ģirketi temsilen
DANIŞTAY BAŞKANLIĞINA
DAVACI : Mehmet Yavuz-Unkoder
DAVALI : T.C. Ulaştırma Bakanlığı
ANKARA
DAVA KONUSU : 11.06.2009 tarih 27255 sayılı Resmi Gazete‟de yayımlanan KARAYOLU TAŞIMA YÖNETMELİĞİ‟nin:
1. Yetki Belgesi Türlerini tanımlayan 6 ncı maddesinin 7 nci ve 13 ncü fıkralarında yer alan belge türlerinin, aynı meslek gurubunu ilgilendirdiği halde iki farklı maddede ele alındığı, 6 ncı maddenin 13 ncü fıkrasındaki ORGANiZATÖRLÜK belge türünün 4925 sayılı Karayolu TaĢıma Kanunu‟nun 2 nci maddesindeki KAPSAM ile ticari hayatı düzenleyen temel yasalardan olan 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu‟un 762, 808 ve 814 ncü maddelerine, 3348 sayılı Kanun‟un 10 ncu maddesinin c bendine aykırı olarak davalı idare tarafından düzenlendiği ,
2. H türü yetki belgesi sahibi nakliye komisyoncularının kendi nam ve hesaplarına taĢıma yapma ve taşıma faturası düzenlemesine iliĢkin 8 nci madde e fıkrasının her Ģeyden önce 213 sayılı VERGĠ USUL KANUNU‟nun 229 ila 232 nci maddelerine, dayanağı olan 4925 sayılı KARAYOLU TAŞIMA KANUNU‟nun 10 ncu maddesi ile 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu‟nun 762, 808, 814 ncü maddelerine NAKLiYE KOMiSYONCULUĞU yönünden aykırı olduğu,
3. Belge ücretlerine iliĢkin 80 nci maddesi ile EK-1 ücret tablosu‟nun ANAYASA‟nın 10, 11, 48, 49 ve 73 ncü maddeleri ile dayanağı olan 4925 sayılı KARAYOLU TAġIMA KANUNU‟nun 1 nci maddesindeki amaçlarına, aynı Kanun‟un 7 nci maddesindeki genel kurala, 3348 sayılı Ulaştırma Bakanlığının Teşlat ve Görevleri Hakkında Kanun‟un 10 ncu maddesine aykırı olduğu, 4925 sayılı KARAYOLU TAŞMA KANUNU‟nun 33 ncü maddesinde yazılı olan „‟ ÜCRET ALINIR „‟ ifadesinin ANAYASA‟nın mezkur maddeleri ile dayanağı olan Kanunların maksat ve özüne aykırı olarak kötüye kullanıldığı ve yasama organı tarafından 4925 sayılı KANUN‟un 33 ncü maddesi ile verilen sınırları çizilmemiş ücret belirleme yetkisinin davalı idarece aĢıldığı ve sektörün unsurlarını kayıt altına almaktan ziyade, bizim gibi kayıt altındaki küçük ve orta ölçekli unsurları sektörden atmaya yönelik olduğu,
iddiasıyla İPTALİ talebidir.
Yönetmeliğin Yayım Tarihi : 11.06.2009 tarih 27255 sayılı Resmi Gazete
AÇIKLAMALAR :
Davalı idare tarafından 11.06.2009 tarih 27255 sayılı Resmi Gazete‟de yayımlanan KARAYOLU TAġIMA YÖNETMELĠĞĠ; taĢıma sektörüne yapısal bir düzen getirmekten ziyade bu sektörde yer alacakları parasal güçlerine göre sınıflandıran, getirilen fahiĢ belge ücretleri ile özel teĢebbüs kurarak faaliyet göstermeyi zorlaĢtıran, belge ücreti adı altında adeta yeni bir vergi ihdas eden, donatan ile ticari faaliyet gösteren nakliye komisyoncusunu Türk Ticaret Kanunu ile getirilmiĢ evrensel kural ve teamüllerden farklı bir yapıda değerlendirmeye çalıĢan, ezcümle BÜYÜK BALIĞIN KÜÇÜK BALIKLARI YUTACAĞI ortamı sağlamaya yönelik bir düzenleme olmuĢtur..
ESAS NO: 2009/9909 ve 2009/9910 2
1998 yılında 20372 sicil numarası ile Ġçel Ticaret Sicil Memurluğu‟nda tescil edilmiĢ olan Ģirketimizin temel faaliyet konusu NAKLĠYECĠLĠKTĠR. Uluslararası alanda kara ve deniz yoluyla taĢımacılık yapmak, komisyonculuk hizmetleri vermek faaliyet alanımız içindedir.
Bu ticari faaliyetlerimiz, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu‟nun 762, 808 ve 814 ncü maddelerindeki tanımlamalara uygun olarak süregelmiĢtir.
AĢağıda gerekçelerini sunacağımız nedenlerle 27255 sayılı KARAYOLU TAġIMA YÖNETMELĠĞĠ‟nin dava konusu yaptığımız maddeleri, 1998 yılında tescil edilmiĢ olup Türk Ticaret Kanununa uygun olarak süregelen ticari faaliyetimizi sürdürmemizi, ANAYASA ve dayanağı olan KANUNLARA aykırı olarak engellemektedir.
Türk Ticaret Kanunu‟nun ilgili maddelerinde kendini bulan ticari faaliyetlerimizi sürdürmemizi engelleyen hususları aĢağıda maddeler halinde sayın mahkemenize sunuyoruz.
SONUÇ ve TALEP : Yukarıdan beri açıkladığımız gerekçeler, sunduğumuz belgeler, iliĢkilendirdiğimiz Yasa ve mevzuat çerçevesinde 11.06.2009 tarih 27255 sayılı Resmi Gazete‟de yayımlanan KARAYOLU TAġIMA YÖNETMELĠĞĠ‟nin:
1. Yetki Belgesi Türlerini tanımlayan 6 ncı maddesinin 13 ncü fıkrasında yer alan belge türü (R türü ORGANĠZATÖRLÜK belgesi); 4925 sayılı Karayolu TaĢıma Kanunu‟nun 2 nci maddesindeki KAPSAM ile ticari hayatı düzenleyen temel yasalardan olan 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu‟un 762, 808 ve 814 ncü maddelerine, 3348 sayılı Kanun‟un 10 ncu maddesinin c bendine aykırı olarak davalı idare tarafından uydurulduğu,
2. H türü yetki belgesi sahibi nakliye komisyoncularının kendi nam ve hesaplarına taĢıma yapma ve taĢıma faturası düzenlemesine iliĢkin 8 nci maddesinin e fıkrasının dayanağı olan 4925 sayılı KARAYOLU TAġIMA KANUNU‟nun 10 ncu maddesi, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu‟nun 762, 808, 814 ncü maddeleri ile 213 sayılı VERGĠ USUL KANUNU‟nun 229 ila 232 nci maddelerine nakliye komisyoncuları yönünden aykırı olduğu,
3. Belge ücretlerine iliĢkin 80 nci maddesi ile EK-1 ücret tablosu‟nun ANAYASA‟nın 10, 11, 48, 49 ve 73 ncü maddeleri ile dayanağı olan 4925 sayılı KARAYOLU TAġIMA KANUNU‟nun 1 nci maddesindeki amaçlarına, aynı Kanun‟un 7 nci maddesindeki genel kurala, 3348 sayılı UlaĢtırma Bakanlığının TeĢkilat ve Görevleri Hakkında Kanun‟un 10 ncu maddesine aykırı olduğu, 4925 sayılı KARAYOLU TAġIMA KANUNU‟nun 33 ncü maddesindeki „‟ ÜCRET ALINIR „‟ ifadesinin ANAYASA‟nın mezkur maddeleri ile dayanağı olan Kanunların maksat ve özüne aykırı olarak kötüye kullanıldığı ve yasama organı tarafından verilen sınırları çizilmemiĢ „‟ ÜCRET ALMA „‟ yetkisinin davalı idarece aĢılarak ücret belirlemekten ziyade ağır bir VERGĠ düzenlemesi yaptığı, sektörün unsurlarını kayıt altına almaktan ziyade bizim gibi sektörün küçük ve orta ölçekli unsurlarını sektörden atmayı hedeflediği, bu maksatla da ülkemizin ekonomik gerçekleriyle örtüĢmeyen fahiĢ ücretler belirlediği,
gerekçeleriyle ĠPTALLERĠNĠ talep ediyoruz. Ayrıca duruĢma da talep ediyoruz.
Karar Yüce Mahkemenizindir.
HUKUKĠ DAYANAK : ANAYASA, TTK, ĠYUK, 4925 sayılı KTK, 3348 sayılı Kanun, 27255 sayılı KTY, Ġlgili Mevzuat
ESAS NO: 2009/9909 ve 2009/9910 14
EKLER : Temsilname, nüfus cüzdan sureti ve dilekçede beyan edilen bütün belgeler.
21 Temmuz 2009
Saygılarımla,
Mehmet Yavuz
Davacı Ģirketi temsilen
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder