13 Kasım 2009 Cuma
DİSİPLİN VE FORMASYON
Zeki Bayterin
14 kasım 2009
Sosyalist hareketin her insanı yüzünü geleceğe çevirmeli, bugünle geleceği bir bütün olarak kavramalı, kendini böyle konumlandırmalı. Ve bugün yapılan bir yanlışın yada bir gevşekliğin felaketler yaratmıyor oluşu rahatlatmamalıdır. Devrimci mücadeleyi yürütebilecek asgari Marksist formasyon nitelemesi komplike bir devrimci insan tipinin çizilişidir. Tanım, uzmanlaşmanın reddini değil, onun çerçevesinin asgari zemininin saptanmasıdır. Nitelik arayışıdır. Bu çerçeve, uzmanlaşmayı belli alanlardaki eksikliklerin değil, belli alanlardaki fazlalıkların bir tezahürü olarak algılar. Bir işi yapamamak değil, genel seviyedeki yeterliliğin artısı olarak daha iyi yapmaktır. Geleneğin mevzilendirme politikası insanların eksikliklerinin tesbiti üzerine değil, yeteneklerinin tesbiti üzerine kurulur. Devrimci insan öncelikle kendini her düzeyde yetkinleştirmekle görevlidir. Bu sürekli bitmez tükenmez bir öğrencilik sürecidir, şu yada bu zaman diliminde, şu yada bu alanda konumlanmak veya kalıcılık bu yetkinliğin ve diriliğin bir devamıdır.
Çünkü devrimci mücadele binlerce ilmeğin, çabanın, görevin bileşiminden oluşur ve onun tek bir parçasının bozuluşu genel bir dokunun bozulması anlamına gelir.
Küçük bir işi yapamayanın, büyük bir işi daha iyi yapabileceği varsayımı devrimci mücadelede yapılabilecek en isabetsiz varsayımdır. Sıradan bir açık alan çalışmasında dahi güvenilirliğini yitirmiş inandırıcılığı olmayan insanın kendini, kendince daha zor ve önemli saydığı başka alanların adayı olarak görmesi çok sağlıklı değildir. Politik alanda hal ve gidiş notu kırık inandırıcılığını tümden yitirmiş olduğu halde, nostaljik yetenek konuşturan eylemci tipi ve bu tiplemelerin dayanaksızlığı da zaman içersinde görülmüştür. Söz konusu olan çok teknik akademik bilgi değil, ama bunlarla birlikte tarihini sahiplenme taş gibi bir soğukkanlılık ve duru siyasal sağduyudur. Örneğin demokratik alanda kararları hızla verebilme sorunu vardır. Ve her durumda sağduyu, soğukkanlılık, örgütsel tecrübe ve inandırıcılık gereklidir. Yani bunlar işin zeminidir, teknik eğitim ise genelde aynı davranışların yinelenmesi yoluyla bunların refleksleştirilmesi, var olan yeteneğin sistematize edilmesidir.
Formasyon ve disiplin konusunda, her yaptığımız şeyin genel düzey ile bağlantısı kendi yaşamımızın genel yaşamsal organizmanın parçası olduğunun bilince çıkartılmasıdır. Çünkü geleneğin zaaflı yanlarından biri, dar birlikteliğe gömülmek biçiminde tezahür etmiştir. İnsan yapısı, kendi birimi, alanı, içindeki pratik görevlere öylesine gömülmüştür ki, çoğu zaman pratiğin hızı içerisinde, yaptığı işin nasıl bir genel yürüyüşün parçası olduğu konusunda bilinç bulanıklığı yaşamıştır. Fiziksel anlamda olağanüstü önemdeki görevleri gerçekleştirip çok doğru çalışmalar yaptığı halde, çoğu insan, bütün bunları genel kapsamlı bir bakış açısıyla kavrayıp kaynaştıramamış, birçok durumda salt önündeki olguları görür olmuştur. Kesinlikle durum böyle değildir ama somut pratiğin çoğu zaman ortaya çıkardığı objektivite budur. Bir yandan ufuk darlığından ötürü genel düzeyde politikalar üretme yeteneği sınırlanmış, öte yandan tek tek insanlar kendi işini iyi yapan ama politik kapasitesini artırmayan durumda kalmışlardır. Sonuçta genel ile bağlantıyı zayıflatan bu darlık, kendini kendi yaşadığı ile sınırlayan insan, yanlışların ve doğruların devrimci mücadelenin bütününe yansıyan sonuçlarını gözden kaçırmıştır. Devrimci mücadelenin disiplini, onun bütün ilmeklerine, bütün kesimlerine ilişkindir. En küçük randevudan en büyük buluşmalara böyledir. Bir randevunun aksatılmasının, bir proğramın geç iletilmesinin anlık durumda ölüm kalımlı sonuçlar yaratmıyor oluşu, bu yanlışların yarını sakatlama ihtimalini azaltmaz. Bu bir kültürdür, şekilleniştir.
Devrimci mücadelenin kendisi, akıp giden hayatta bizzat müdahalesidir, seyrinin zorlanmasıdır.Bunlar, kazanılan şeylerdir bir kültür, bir alışkanlık olarak içselleşir bizde kalır, bugün bir kesimde kazanılır, yarın yeni bir alanda bugün kazanılmayanın yarın zor durumda kendiliğinden oluşacağını beklemek hayaldir. Bugün ne yapıyorsanız, yarın da onu yaparsınız. Bugün yada yarın yaptığınız her yanlış yada gevşeklik bedeli ödenecek olumsuz sonuçlar yaratır. Güvenlikte öyledir onun risk edilmesi için iki yada daha fazla yanlış gerekmez. Bazen tek bir özensizlik, emekleri yok eden oluşumu çökertebilen bir sürecin yolunu açar.
14 kasım 2009
Sosyalist hareketin her insanı yüzünü geleceğe çevirmeli, bugünle geleceği bir bütün olarak kavramalı, kendini böyle konumlandırmalı. Ve bugün yapılan bir yanlışın yada bir gevşekliğin felaketler yaratmıyor oluşu rahatlatmamalıdır. Devrimci mücadeleyi yürütebilecek asgari Marksist formasyon nitelemesi komplike bir devrimci insan tipinin çizilişidir. Tanım, uzmanlaşmanın reddini değil, onun çerçevesinin asgari zemininin saptanmasıdır. Nitelik arayışıdır. Bu çerçeve, uzmanlaşmayı belli alanlardaki eksikliklerin değil, belli alanlardaki fazlalıkların bir tezahürü olarak algılar. Bir işi yapamamak değil, genel seviyedeki yeterliliğin artısı olarak daha iyi yapmaktır. Geleneğin mevzilendirme politikası insanların eksikliklerinin tesbiti üzerine değil, yeteneklerinin tesbiti üzerine kurulur. Devrimci insan öncelikle kendini her düzeyde yetkinleştirmekle görevlidir. Bu sürekli bitmez tükenmez bir öğrencilik sürecidir, şu yada bu zaman diliminde, şu yada bu alanda konumlanmak veya kalıcılık bu yetkinliğin ve diriliğin bir devamıdır.
Çünkü devrimci mücadele binlerce ilmeğin, çabanın, görevin bileşiminden oluşur ve onun tek bir parçasının bozuluşu genel bir dokunun bozulması anlamına gelir.
Küçük bir işi yapamayanın, büyük bir işi daha iyi yapabileceği varsayımı devrimci mücadelede yapılabilecek en isabetsiz varsayımdır. Sıradan bir açık alan çalışmasında dahi güvenilirliğini yitirmiş inandırıcılığı olmayan insanın kendini, kendince daha zor ve önemli saydığı başka alanların adayı olarak görmesi çok sağlıklı değildir. Politik alanda hal ve gidiş notu kırık inandırıcılığını tümden yitirmiş olduğu halde, nostaljik yetenek konuşturan eylemci tipi ve bu tiplemelerin dayanaksızlığı da zaman içersinde görülmüştür. Söz konusu olan çok teknik akademik bilgi değil, ama bunlarla birlikte tarihini sahiplenme taş gibi bir soğukkanlılık ve duru siyasal sağduyudur. Örneğin demokratik alanda kararları hızla verebilme sorunu vardır. Ve her durumda sağduyu, soğukkanlılık, örgütsel tecrübe ve inandırıcılık gereklidir. Yani bunlar işin zeminidir, teknik eğitim ise genelde aynı davranışların yinelenmesi yoluyla bunların refleksleştirilmesi, var olan yeteneğin sistematize edilmesidir.
Formasyon ve disiplin konusunda, her yaptığımız şeyin genel düzey ile bağlantısı kendi yaşamımızın genel yaşamsal organizmanın parçası olduğunun bilince çıkartılmasıdır. Çünkü geleneğin zaaflı yanlarından biri, dar birlikteliğe gömülmek biçiminde tezahür etmiştir. İnsan yapısı, kendi birimi, alanı, içindeki pratik görevlere öylesine gömülmüştür ki, çoğu zaman pratiğin hızı içerisinde, yaptığı işin nasıl bir genel yürüyüşün parçası olduğu konusunda bilinç bulanıklığı yaşamıştır. Fiziksel anlamda olağanüstü önemdeki görevleri gerçekleştirip çok doğru çalışmalar yaptığı halde, çoğu insan, bütün bunları genel kapsamlı bir bakış açısıyla kavrayıp kaynaştıramamış, birçok durumda salt önündeki olguları görür olmuştur. Kesinlikle durum böyle değildir ama somut pratiğin çoğu zaman ortaya çıkardığı objektivite budur. Bir yandan ufuk darlığından ötürü genel düzeyde politikalar üretme yeteneği sınırlanmış, öte yandan tek tek insanlar kendi işini iyi yapan ama politik kapasitesini artırmayan durumda kalmışlardır. Sonuçta genel ile bağlantıyı zayıflatan bu darlık, kendini kendi yaşadığı ile sınırlayan insan, yanlışların ve doğruların devrimci mücadelenin bütününe yansıyan sonuçlarını gözden kaçırmıştır. Devrimci mücadelenin disiplini, onun bütün ilmeklerine, bütün kesimlerine ilişkindir. En küçük randevudan en büyük buluşmalara böyledir. Bir randevunun aksatılmasının, bir proğramın geç iletilmesinin anlık durumda ölüm kalımlı sonuçlar yaratmıyor oluşu, bu yanlışların yarını sakatlama ihtimalini azaltmaz. Bu bir kültürdür, şekilleniştir.
Devrimci mücadelenin kendisi, akıp giden hayatta bizzat müdahalesidir, seyrinin zorlanmasıdır.Bunlar, kazanılan şeylerdir bir kültür, bir alışkanlık olarak içselleşir bizde kalır, bugün bir kesimde kazanılır, yarın yeni bir alanda bugün kazanılmayanın yarın zor durumda kendiliğinden oluşacağını beklemek hayaldir. Bugün ne yapıyorsanız, yarın da onu yaparsınız. Bugün yada yarın yaptığınız her yanlış yada gevşeklik bedeli ödenecek olumsuz sonuçlar yaratır. Güvenlikte öyledir onun risk edilmesi için iki yada daha fazla yanlış gerekmez. Bazen tek bir özensizlik, emekleri yok eden oluşumu çökertebilen bir sürecin yolunu açar.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder